25.11.09

(Hvor) længe leve(r) Audun Mortensen (!?)



'hvor lenge kan jeg (over)leve på bokhonoraret mitt' er et arkiv for alle utgiftene mine f.o.m. torsdag 5. november 2009 ― dagen jeg mottok bokhonoraret (52 732 kr) for min debutbok 'alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det' (flamme forlag, 2009) ― oppdateres ukentlig til bokhonoraret er oppbrukt

LINK: Audun Mortensens blog>>

21.11.09

Preben Major Sørensen - Nattergalens henrettelse



(nogle bevidst polemiske betragtninger baseret på noter til Standarts kritikersalon)

I et interview i Information sagde Preben Major Sørensen for nogle måneder siden at "det er kunstnerens prærogativ at være i opposition til det bestående, simpelthen fordi det skabende forudsætter ødelæggelse. (...) Vi har brug for primitivitet og ballade og noget at grine af (- og det indebærer en hæmningsløs overskridelse af alverdens tabuer.)" Interviewet blev lavet i forbindelse med hans bud på en ny TV-serie til DR, men det kan sagtens overføres til hans litterære arbejde, som mest af alt består af en stadig gentagelse af de samme bestialske, voldsromantiske eller decideret voldspornografriske ofte sadomascochistiske og bydt misantropiske scenarier - ofte i denne samling med udgangspunkt i klaustrofobiske mareridtsplateauer. Provokationen er så at sige både mål og middel for Preben Major Sørensen, som er udtalt modstander af det pæne og rigtige, af det politisk korrekte og den gode smag i samfundet generelt men så sandelig også i litteraturen.

Nattergalens henrettelse byder på voldsomme overgreb mod: En nattergal (!), Holger Drachmann, Pia Tafdrup, hele det litterære parnas og en række navngivne og unavngivne mænd, kvinder og børn - men i den grad også mod læseren, som lokkes ind i en række litterære dræbermaskiner. I det hele taget minder de tre seneste Anblik-udgivelser af Preben Major Sørensens små historier mig mest af alt om Saw-filmserien, hvor man ved præcis hvad der skal ske (nogen skal dø på en led måde) og fremdriften udelukkende består i at man ("spændt") venter på at finde ud af hvordan. Men det er ikke så meget volden og den generelle aggression der er provokerende som det er den arrogante holdning til sproget og formen. I et påtaget forsøg på at få alt til at lyde som Øm klosters krønike (eller i virkeligheden nok mere som den mest snørklede mørke tyske romantik) er sætningerne voldsomt arkaiske, ofte alenlange og præget af så mange indskud, at selv fortælleren (og tilsyneladende også forfatteren) glemmer hvor han kom fra. Endnu værre er det at holdningen eller "menneskesynet" - om man vil - forbliver det samme gennem hele tekstsamlingen - hvad end vi ser det fra forbryderens, ofrets eller en tredjes synsvinkel. Historier som ellers tegner godt og er ret sjove og anderledes (og rammerne er faktisk mere forskellige (de tids- og rumlige) end de plejer at være i hans bøger) - en selv når noget interessant er ved at blive bygget op kollapser det i efter min mening fundamentalt forudsigelige voldelige og voldsomme afslutninger. Syntaksen er tung og motivkredsen uvarieret.

Der er masser af referencer til historien, litteraturhistorien og en række religioner - og det er med til at skabe et røgslør af legitimitet omkring det han skriver, men i mine øjne er han ude i et kedeligt, politisk og litterært opdragende kulturkonservativt projekt.

Tænk at ville arbejde med at bryde tabuer og så bare skriver tekster, hvor der konstant bliver brudt tabuer. Det er ligesom at ville beskrive træer og så bare skrive tekster om træer. Nattergalens henrettelse handler om henrettelsen af nattergalen - ikke mindst som symbol på det uskyldige og idylliske.

Når alt dette er sagt, så vil jeg alligevel til sidst sige, at jeg ikke fortryder at jeg har læst Preben Major Sørensen - måske ville en enkelt bog dog have været nok for mig. Han indtager bestemt en særlig og anderledes position i det litterære landskab. Den syntaks jeg skælder ud på er også noget af det mange andre synes fungerer særlig godt i hans bøger... Men altså åh - jeg synes de sidste bøger har båret præg af skuffetømning, ligesom f.eks. Hans Otto Jørgensens sidste flabre"monster" fra Gyldendal.
Nu kan jeg sikkert igen blive anklaget for at være "urimelig", men det synes jeg ikke jeg er. Jeg bryder mig bare ikke særlig meget om bogen og jeg tvivler i den grad på forfatterens motiver. Så hellere læse hvad som helst af Harald Voetmann, som på mange måder synes at være beslægtet med og inspireret af Preben Major Sørensen. Hans egne noget mere positive læsning af Nattergalens henrettelse kan for øvrigt læses her>>.

Min største anke er og bliver den trætte(nde) motor i teksterne. Både Svend-Erik Larsen og Karen Margrethe Simonsen fra litteraturhistorie på AU var en del mere positive end mig. De synes begge at bogen er sjov og mere varieret end de to forrige.

Anblik 2009, 211 sider.

17.11.09

i toget


¤ Er på vej til Århus. Bruger Brøgger-paperback som bogmærke i Ildfisken.

Komplet Audiatur-billedserie her>>

16.11.09

i Odense

¤ Jeg steger et andebryst. Er i Odense i nogle dage. Min søn bor med sin mor herovre. Når jeg er alene forsøger jeg at nå at få læst Suzanne Brøggers Kærlighedens veje og vildveje. I morgen skal jeg tale om Pablo Llambías remake af den - og også om Preben Major Sørensens seneste bog - i Århus. Jeg har ikke haft alt for meget tid til at forberede mig, men det går nu nok. Jeg har læst Pablos og majorens bøger og skal nok nå at få læst Suzanne Brøggers i morgen formiddag også... Må hellere se til anden.

¤ Der er en masse ting jeg har læst og håber på snart at få tid til at sætte mig ned og tænke lidt mere over. Jeg skal have "anmeldt" nogle ting. Bl.a. Chresten Forsoms bog. Og Mette Moestrups. Nogle tidsskrifter også. En del af det vil jeg tale om i en videoanmeldelse - eller måske... kun måske... Og nu skrev jeg videre i stedet for at se til anden. Suk.

¤ Dette er desværre ikke autentiske noter fra min lille lilla bog. Jeg har ikke haft den på mig siden jeg kom hjem fra Bergen. Måske ligger den i min taske. Jeg checker lige. For i så fald vil jeg flytte den over i min jakkelomme.

¤ Jeg tror min lilla notesbog ligger i København.

¤ I næste nummer af Standart skulle der meget gerne være et portræt af Rasmus Halling Nielsen, som jeg har skrevet. Glæder mig til på en eller anden måde at få flettet ham ind i min magister også. Skal til at skrive på den sådan ca. nu. Åh hans sorte kuvert skal jeg også have skrevet om.

¤ Først åbne nogle flere vinduer og skrue meget højere op for musikken.

11.11.09

Kalender

tirsdag d.17.11.
kl.17
Kulturmaskinen
Farvegården 7
5000 Odense C

Mød en forlægger


Litnet Odense arrangerer denne aften en mulighed for at møde forlæggere og få svar på en masse spørgsmål. Med Camilla Skjødt, Bjarne Kim Pedersen og Martin Johs Møller fra forlagene Skjødt, Ragnarock og det nu nedlagte 28/6.

_

tirsdag d.17.11
kl.20
Århus Universitet
Institut for æstetiske fag
Langelandsgade 138 (Kasernen)
Lokale 212

Standarts kritikersalon

Karen-Margrethe Simonsen, Svend Erik Larsen og Martin Johs. Møller diskuterer Pablo Llambías' Kærlighedens veje og vildveje samt Preben Major Sørensens Nattergalens henrettelse

_

torsdag d.26.11
kl.16
Odense Hovedbibliotek

Et digt er ej en pligt


Bibliotekar Michael Linde Larsen får besøg af digterne Tomas Thøfner, Martin Johs. Møller og Cindy Lynn Brown, som vil læse egne digte op og diskutere hvad digtningen kan.

_

10.11.09

Audiatur 09: Dagbog 12


¤ Som afslutning på min Audiatur-dagbog embedder jeg hermed en lille video fra efterfesten lørdag aften.

¤ Simen Hagerup kokkererede i timevis før gæsterne kom. Suppe, salater, chili con carne uden kød m.m.

¤ En forfatterskoledelegation dukkede op med 6 liter hjemmebrygget mjød midt på natten.

¤ En håndfuld af os endte til efter-efterfest på Aleksandr Skidans værelse på hotellet. Pascal havde et udvalg af nyere hiphop på sin mobiltelefon. Det kom til at fungere som en slags soundtrack for natten. Blandet med jodling.

¤ Søndag morgen stod Rasmus og jeg op efter blot tre timers søvn, spiste morgenmad, pakkede og gik en længere tur rundt i byen med Anja Utler. Fulgtes i en taxi til lufthavnen.

¤ Senere på måneden åbner Audiatur en boghandel i Moss. Jeg glæder mig til at kigge forbi.

7.11.09

Audiatur 09: Dagbog 11



d.6.11.

¤ 12.15: Sidder på Zupperia. Venter vist på dagens suppe. Har arbejdet lidt på min artikel til bogens verden. Heldigvis er deadlinen blevet flyttet lidt. Ser frem til panelsamtalen om konceptuel poesi klokken 13. Håber også på at finde tid til at se mere af byen.

¤ 13.15: RG: "Och och och och och och och och och och."

¤ "What is conceptual writing? How does it relate to conceptual art? And why now?" spørger Fitterman.

¤ "The text is not necessarily primary to what is poetic" skulle Steven Z have sagt i morges på vej til fiskemarkedet.

¤ Jeg kan ikke skrive noter og følge med i debatten samtidig.

¤ Jeg har altså aldrig brudt mig om paneldiskussioner. De har en indbygget grum statusforskydelse. Det er en unaturlig situation. Frygteligt at diskutere med nogen på en scene. Som altid er samtalen ufokuseret. Jeg tror ikke der er nogen rigtig enighed om hvad vi egentlig taler om.

¤ "The internet creates a moment of photography for the poets." (RF) Ligesom fotografiet skabte en krise for kunsten. Det er ikke paneldeltagernes skyld at det ikke fungerer. Når salen er med er der simpelthen for mange samtalepartnere.

¤ Nu læser Zultanski, Fitterman og Skidan. Jeg blev jo helt gnaven af paneldiskussionen. Hvordan mon det kan være. (Senere siger Mara Lee til mig, at hun også altid får hjertebanken når hun skal overvære eller deltage i sådan et panel). Måske virkede jeg lidt arrogant i pausen med mine syrlige udfald.

¤ Vache storovie. "Have a glass of port in the morning and you're free for the whole day." Russisk talesprog i Skidans fortolkning.

¤ Åh Mara Lee. Mara Lee læste en slags essay. En slags sadomasochistisk læsning af og om narrativt begær med udgangspunkt i en voldsom filmscene. Benhårdt og gribende.

¤ Jeg misunder og lykønsker Bernard Ellefsen for hans ph.d om Roth, Mailer og Bellow.

¤ Hvor er det irriterende at forord så ofte er irriterende efterrationaliseringer. Jeg tænker på et forord jeg måske skal skrive - og tænker at forord har ødelagt mere end de har gavnet mine læsninger i årenes løb. (det passer måske ikke)

¤ Jeg vil hellere læse end høre de franske digtere. De fleste andre herinde har det lige sådan. Jeg ved det.

¤ Jeg har haft en fantastisk samtale med Tomas Espedal om genrer og marked.

¤ Jeg skriver ikke på min blog. Jeg skriver i min lilla notesbog.

d.7.11

¤ Vi tog til piratoplæsning på et hotelværelse i aftes. Der var for mange mennesker. Vi måtte stå i gangen. Jeg har sovet længe i dag. Springet eftermiddagen over. Vil i spa på hotellet i morgen tidlig.

6.11.09

Audiatur 09: Dagbog 10 (The Panel)







Diskussion: Konceptuel skrivning

Audiatur 09: Dagbog 9 (John Giorno - Just Say No To Family Values)

Audiatur 09: Dagbog 8

Audiatur 09: Dagbog 7



Mere fra den lilla notesbog:

¤ 10.50: Vi er på vej tilbage til Bergen med bus. Det lykkedes mig at komme op og løbe. Jeg har lavet en lille madpakke i buffeten. Glæder mig til at opleve den lille færgetur i det matte sølvgrå dagslys. Jeg kan ikke få nok af luften heroppe.

¤ Indsæt link til Zultanski-video: http://www.youtube.com/watch?v=xti3H6Kz08E

¤ 16.15: Om et øjeblik går John Giorno på scenen for at lave en selvpræsentation. Sidder i Landmark - Bergens Kunsthals café - ved siden af en tilstødt dansk digter og en grillet gedeostemad. Er blevet færdig med Murakamis kedelige løbebog og har checket ind på Hotel Grand Terminus lige ved banegården.

¤ John Giorno siger at poesi er visdom. Det han egentlig taler om er bevidtshed, tror jeg. Han taler om kedelig poesi. Robert Fitterman påpeger at nogle digtere er bevidst kedelige. KG har skrevet om emnet her: http://epc.buffalo.edu/authors/goldsmith/goldsmith_boring.html.

¤ Giorno: "Now is a golden age of poetry - this festival being an example." / "Everyone gets lighter / everyone is light."

¤ ?: Middag på café Opera. Talte med Rob Fitterman og Steven Zultanski om konceptuel poesi, universiteter, Norge, Danmark og ikke mindst København, øl og børn. Lidt om penge også. Tog tilbage til hotellet, hørte lidt Legowelt og gik til oplæsning: sidder i Landmark netop nu. En gruppe fra forfatterskolen er kommet herop... Jeg har en tendens til at ryste - også selvom jeg føler mig fuldstændigt rolig.

¤ 21.35: Er gået afsides under Jan Erik Volds oplæsning. Jeg lytter med et kvart øre og læser Rasmus' bidrag til kataloget. Det er godt og flabet. Audun Lindholm (festivalarrangør, redaktør) sidder ved siden af mig og læser korrektur på den norske oversættelse af Guy Debords Skuespilsamfundet.

¤ 00.45: Vi har haft gæster på hotelværelset. Tre er gået. Skidan drikker vodka på terrassen.