7.11.09

Audiatur 09: Dagbog 11



d.6.11.

¤ 12.15: Sidder på Zupperia. Venter vist på dagens suppe. Har arbejdet lidt på min artikel til bogens verden. Heldigvis er deadlinen blevet flyttet lidt. Ser frem til panelsamtalen om konceptuel poesi klokken 13. Håber også på at finde tid til at se mere af byen.

¤ 13.15: RG: "Och och och och och och och och och och."

¤ "What is conceptual writing? How does it relate to conceptual art? And why now?" spørger Fitterman.

¤ "The text is not necessarily primary to what is poetic" skulle Steven Z have sagt i morges på vej til fiskemarkedet.

¤ Jeg kan ikke skrive noter og følge med i debatten samtidig.

¤ Jeg har altså aldrig brudt mig om paneldiskussioner. De har en indbygget grum statusforskydelse. Det er en unaturlig situation. Frygteligt at diskutere med nogen på en scene. Som altid er samtalen ufokuseret. Jeg tror ikke der er nogen rigtig enighed om hvad vi egentlig taler om.

¤ "The internet creates a moment of photography for the poets." (RF) Ligesom fotografiet skabte en krise for kunsten. Det er ikke paneldeltagernes skyld at det ikke fungerer. Når salen er med er der simpelthen for mange samtalepartnere.

¤ Nu læser Zultanski, Fitterman og Skidan. Jeg blev jo helt gnaven af paneldiskussionen. Hvordan mon det kan være. (Senere siger Mara Lee til mig, at hun også altid får hjertebanken når hun skal overvære eller deltage i sådan et panel). Måske virkede jeg lidt arrogant i pausen med mine syrlige udfald.

¤ Vache storovie. "Have a glass of port in the morning and you're free for the whole day." Russisk talesprog i Skidans fortolkning.

¤ Åh Mara Lee. Mara Lee læste en slags essay. En slags sadomasochistisk læsning af og om narrativt begær med udgangspunkt i en voldsom filmscene. Benhårdt og gribende.

¤ Jeg misunder og lykønsker Bernard Ellefsen for hans ph.d om Roth, Mailer og Bellow.

¤ Hvor er det irriterende at forord så ofte er irriterende efterrationaliseringer. Jeg tænker på et forord jeg måske skal skrive - og tænker at forord har ødelagt mere end de har gavnet mine læsninger i årenes løb. (det passer måske ikke)

¤ Jeg vil hellere læse end høre de franske digtere. De fleste andre herinde har det lige sådan. Jeg ved det.

¤ Jeg har haft en fantastisk samtale med Tomas Espedal om genrer og marked.

¤ Jeg skriver ikke på min blog. Jeg skriver i min lilla notesbog.

d.7.11

¤ Vi tog til piratoplæsning på et hotelværelse i aftes. Der var for mange mennesker. Vi måtte stå i gangen. Jeg har sovet længe i dag. Springet eftermiddagen over. Vil i spa på hotellet i morgen tidlig.